Spotkania chorych

Relacja ze spotkania chorych we Wrocławiu z dnia 27.09.2014r.

100_0055
Na spotkaniu chorych na Hashimoto 27.09.2014 we Wrocławiu Wrocław  dr n. med Magdalena Gołachowska omówiła  “Żywienie w chorobach autoimmunologicznych” a mgr Magdalena Adamus przybliżyła temat  “Seksualność a choroby autoimmunologiczne “

100_0063dr n. med Magdalena Gołachowska – “Żywienie w chorobach autoimmunologicznych”

Pani doktor wyjaśniła ogólne zasady odżywiania przy problemach z Hashimoto. Zaznaczyła jednak, że każdy chory to indywidualna historia. Poziom restrykcyjności diety zależy od osobistych predyspozycji, dlatego najlepiej układać dietę pod siebie.

1. Trzy czynniki wpływające na samopoczucie
– oddychanie
– wysiłek fizyczny
– stres

Obniżanie poziomu kortyzolu – zalecane ćwiczenia oddechowe, joga, tai che, wyciszenie. Przy Hashimoto mięśnie słabną, więc niezbędne są ćwiczenia i ruch, codziennie 15- 30 min.  Niewskazana zadyszka, bóle mięśni po ćwiczeniach. Zbyt duży wysiłek pobudza stan zapalny. Osoby otyłe – ćwiczenia mniej intensywne ale rozciągnięte w czasie. ( ćwiczenia interwałowe)

Hashimoto to choroba układu odpornościowego a w następnej kolejności tarczycy. Organizm to materia i potrzebuje być uzupełniany białkiem, witaminami i minerałami.  Wiosna i jesień – 2 newralgiczne punkty dla naszej odporności.

2. Produkty, które szkodzą:

– Cukier – cukry proste, miód

Ograniczamy owoce miksowane, dżemy ( fruktoza szkodzi na wątrobę, a ta jest nam potrzebna do utrzymania organizmu w dobrej kondycji – hormony tarczycy są konwertowane w wątrobie). Warto badać wątrobę, aby sprawdzać jej stan. Cukier to znakomita pożywka dla bakterii, sprzyja zaparciom. Najlepiej używać stewii zamiast innych cukrów.

– Pszenica – gluten

Celiakia choroba na całe życie. Nietolerancja na gluten może być czasowa. ( Bardzo ważna jest szczelność i prawidłowa praca jelit)

– Mleko – ( ciężkostrawna kazeina, podrażnia jelita i laktoza) Można pić napoje fermentowane. Trzeba unikać mleka w proszku ( laktoza) Laktoza powoduje ośluzowanie organizmu

– Oleje roślinne – działanie prozapalne ( kwasy omega 6)
Bezpieczna jest oliwa z oliwek i olej kokosowy w małych ilościach. Z tłuszczy do smażenia lepiej wykorzystywać masło klarowane. Inne oleje i oliwy są dla nas niewskazane.

Należy unikać żywności przetworzonej, z długim terminem ważności.

3. Produkty, które wspierają:
– warzywa (warzywa gotujemy)
– białka
– mięso – wołowina, cielęcina, drób , króliki , ryby ( nawet morskie)
– jajka ( przygotowywać tak, żeby żółtko było płynne – lecytyna)
– kwasy omega 3 z olejów rybich
– selen orzechy brazylijskie – 2-3 sztuki dziennie
– cynk – zboża ( oczywiście to co można)
– wapń – produkty mleczne ( maślanki , jogurty, które warto samemu przygotowywać)
– należy dbać o florę jelitową – kapsułki z wspomagającymi bakteriami.
Można używać proszki zasadowe – bogate w mikroelementy działanie odkwaszające.

Kiepskie wchłanianie d3 związane jest z niedokwaśnością – brak kwasu solnego w żołądku

100_0066mgr Magdalena Adamus – “Seksualność a choroby autoimmunologiczne “

Polecane lektury:

“Gdzie mieszka seks” – Piotr Pałagin
“Żelazny Jan” – Robert Bly
“O kobiecie” prof. Zbigniew Lew Starowicz

Przesłanie wykładu ( moje odczucie) “Nie zwalajmy wszystkiego na Hashimoto” . Mówiąc o seksie powinniśmy pamiętać o tym, że składa się tu wiele czynników tj: relacje, uczucia, bliskość. Oczywiście jeśli organizm jest w tzw “proszku” , hormony szaleją, infekcje dokuczają, to ciężko czerpać radość z czegokolwiek. W momencie jednak kiedy ogarniemy organizm, przychodzi czas na refleksję i obserwację samego siebie. Kobiety mają w swoim organiźmie zapisaną cykliczność. Owulacja może stanowić wyznacznik tego co się dzieje przed i po. Jeśli pojawiają się fantazje seksualne to znaczy, że nie jest z nami tak źle. Wysoki poziom estrogenów podbija libido, wysoki progesteron hamuje libido. Warto znaleźć lekarza ginekologa ze specjalizacją endokrynologiczną, łatwiej wtedy ogarnąć całość. Libido może obniżyć zażywanie pigułek antykoncepcyjnych. W ulotkach jest to zaznaczane.
Seks zabija również tzw “zadaniowość” . Warto co nieco urozmaicić.

Obydwa tematy obszerne i bardzo indywidualne.

100_0072  red. Anna Grzesiak